روايات

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم وردة في البستان

رواية حكاية قمر الجزء الرابع والخمسون

رواية حكاية قمر البارت الرابع والخمسون

رواية حكاية قمر الحلقة الرابعة والخمسون

زين : اييه اللي بتقولو دا يابابا معقول فاروق يطلب كدا
احمد : أيوة يا زين زي ماسمعت فاروق طلب اسر ل صافي
زين : ايه البجاحة دي هي وصلت لكدا
احمد : مش بس كدا دا حط جوازة نور من سائر قدام جوازة اخوك من بنته
زين : واسر عمل ايه
احمد : مش اسر اللي عمل دي نور نفسها اللي رفضت
زين : نور رفضت !! دي روحها ف سائر ازاي تعمل كدا
احمد : محبتش اخوك يتدبس ف جوازة مش عاوزها بسببها
زين : طب وهي عاملة ايه دلوقتي
احمد : مش عارف يازين .. هي من ساعة مامشوا وهي ف اوضتها .. اطلع اتكلم معاها يابني .. انت الوحيد اللي تقدر تخرجها من اللي هي فيه دا
زين : حاضر انا هروحلها متقلقش
_________________
ليل : تونة نامت
قمر : أيوة نامت .. تعالي ياليل عاوزكي
ليل : خير ياقمر
قمر بتوتر : انتي شوفتي اللي حصل .. وسمعتي اللي تونة قالته .. واكيد بتسألي نفسك عرفت ازاي ومين الست اللي اتكلمت عليها وانا ..
ليل : لا ياقمر مش بسأل نفسي مين الست دي .. علشان انا عارفة هي مين
قمر باستغراب : عارفة ايه ؟
ليل : عارفة ان الست دي تبقا امنا اللي سبتنا واتجوزت .. واللي كدبتي عليا انتي وتيتا وقولتي انها ماتت
قمر : انتي عرفتي منين الكلام دا
ليل : سمعتك لما كنتي بتتفقي مع تيتا ع انك تقوليلي ان ماما ماتت زي ما قولتو ان بابا كمان مات .. و الحقيقة هي انهم سابونا ومشوا
قمر : انا كدبت عليكي علشان متتوجعيش زيي
ليل :لو كنت اكتشفت الكدبة دي دلوقتي كان هيحصلي زي ماحصل ل فتون واكتر
قمر : لا لا بعد الشر عليكي ياحبيبتي اوعي تقولي كدا تاني
ليل دمعت : احساس صعب اوي لما تشوفيها قدامك ومتقدريش تحضنيها وتعاتبيها وتقوليلها وحشتيني ليه سبتيني لوحدي انا كنت محتاجاكي اكتر من أي حد
قمر : انتي شوفتيها ياليل
ليل : تخيلي ومعرفتنيش .. كانت جاية توصي اسر ع صافي .. طلعت مربية اكتر بنت بتكرهني .. سابتنا علشان تربي غيرنا وتديهم كل الحب والحنان اللي احنا كنا نستحقه .. نفسي اعرف ليه عملت كدا !! انا حتي مش عارفة أكرهها انا لسه بحبها رغم اللي عملتوا
قمر : اوعي تكرهيها ياليل .. ماما كانت احسن واحدة ف الدنيا.. هي استحملت حاجات محدش يقدر يتحملها .. صحيح انا مش قادرة اعرف سبب انها تسيبنا بس انا متأكدة انها عملت كدا غصب عنها .. انا نفسي اعاتبها زي زيك بس عمري ماافكر اكرهها .. وانتي كمان ياليل اوعي تكرهيها ياحبيبتي ..
ليل : حاضر ياقمر
قمر : في حاجة كمان عاوزة اقولك عليها بخصوص ابونا
ليل : ايه هو كمان طلع عايش
قمر : لا هو مات
ليل : عرفتي منين
قمر : من استاذ احمد
ليل : استاذ احمد ايه علاقته ب بابا ؟
قمر : هحكيلك …
_____________________________
سائر بعصبية : ممكن افهم ايه اللي حصل دااا .. انت ازاي تعمل كدا
فاروق : وطي صوتك وانت بتكلمني
سهر : اهدوا ياجماعة انا مصدقه صافي خدت المهدأ ونامت .. اهدوا وفهموني ايه حصل
سائر : قولها عملت ايه .. قولها ازاي بوظت فرحت ابنك
فاروق : انا بقولك وطي صوتك .. وبعدين انا مبوظتش فرحتك .. انا قولت بدل الفرحة تبقا اتنين .. اختك كمان من حقها تفرح
سائر : انت كدا بترخصها مش بتفرحها
فاروق : قطع لسان اللي يقول ع بنتي كدا
سائر : واللي انت عملتوا دا اسمه ايه .. رايح تطلب ايد اسر ليها وتقول مش بترخصها
سهر بصدمة : اييه !
فاروق بتوتر : انا معملتش حاجة غلط .. هما بيحبوا بعض ليه لا
سائر : انتو مصدقين نفسكم .. اسر مبيحبهاااش افهموا بقا .. بنتك محتاجة تتعرض ع دكتور نفسي .. اللي صافي في دا مش طبيعي
فاروق: اخررس انا بنتي زي الفل .. انت اللي اناني مش بتحب غير نفسك وبس
سائر : الانانية اللي انتو عملتوها .. بوظت فرحتي وضيعت مني الحاجة الوحيدة اللي صح ف حياتي واللي بتفرحني .. بسبب انانيتك .. طول عمرك تعمل الي انت عاوزه مش اللي انا عاوزه .. بتفضل صافي عني بوظت فرحتي علشان ترضيها بحاجة مش عاوزها اصلا … بس انا مش هسيب نور مهما حصل .. واه انت بالي بتعملوا دا مش بترضي صافي انت بتدمرها .. عن اذنك
سهر : معلش يافاروق .. دا اكيد شيطان ودخل بينكم متزعلش ياخويا ياحبيبي
فاروق : روحي روحي مش عاوز اشوف حد قدامي رووحي
سهر : حاضر
ماشية بتكلم نفسها : يخربيتك يابت ياصافي بقا جنانك يوصلك تبوظي فرحة اخوكي .. ونبي كان عندي حق لما قولت ابدء بيكي .. انتي لو اتسابتي شوية هيبقا عندنا اتنين فاروق مش واحد
______________________
قمر : هو دا كل اللي حصل .. انا مردتش اقولك ف الأول علشان مكنتش عارفة اذا كنت هاخد الفلوس دي ولالا.. بس اكتشفت اننا محتاجينها .. احنا مبقاش عندنا حاجة .. وصعب ابدء من الصفر تاني
*موبايلها رن *
قمر : دا عربي
ليل: عربي هيكلمك ليه
قمر : اصل انا كنت طالبة منه حاجة .. استني اردزين : اييه اللي بتقولو دا يابابا معقول فاروق يطلب كدا
احمد : أيوة يا زين زي ماسمعت فاروق طلب اسر ل صافي
زين : ايه البجاحة دي هي وصلت لكدا
احمد : مش بس كدا دا حط جوازة نور من سائر قدام جوازة اخوك من بنته
زين : واسر عمل ايه
احمد : مش اسر اللي عمل دي نور نفسها اللي رفضت
زين : نور رفضت !! دي روحها ف سائر ازاي تعمل كدا
احمد : محبتش اخوك يتدبس ف جوازة مش عاوزها بسببها
زين : طب وهي عاملة ايه دلوقتي
احمد : مش عارف يازين .. هي من ساعة مامشوا وهي ف اوضتها .. اطلع اتكلم معاها يابني .. انت الوحيد اللي تقدر تخرجها من اللي هي فيه دا
زين : حاضر انا هروحلها متقلقش
_________________
ليل : تونة نامت
قمر : أيوة نامت .. تعالي ياليل عاوزكي
ليل : خير ياقمر
قمر بتوتر : انتي شوفتي اللي حصل .. وسمعتي اللي تونة قالته .. واكيد بتسألي نفسك عرفت ازاي ومين الست اللي اتكلمت عليها وانا ..
ليل : لا ياقمر مش بسأل نفسي مين الست دي .. علشان انا عارفة هي مين
قمر باستغراب : عارفة ايه ؟
ليل : عارفة ان الست دي تبقا امنا اللي سبتنا واتجوزت .. واللي كدبتي عليا انتي وتيتا وقولتي انها ماتت
قمر : انتي عرفتي منين الكلام دا
ليل : سمعتك لما كنتي بتتفقي مع تيتا ع انك تقوليلي ان ماما ماتت زي ما قولتو ان بابا كمان مات .. و الحقيقة هي انهم سابونا ومشوا
قمر : انا كدبت عليكي علشان متتوجعيش زيي
ليل :لو كنت اكتشفت الكدبة دي دلوقتي كان هيحصلي زي ماحصل ل فتون واكتر
قمر : لا لا بعد الشر عليكي ياحبيبتي اوعي تقولي كدا تاني
ليل دمعت : احساس صعب اوي لما تشوفيها قدامك ومتقدريش تحضنيها وتعاتبيها وتقوليلها وحشتيني ليه سبتيني لوحدي انا كنت محتاجاكي اكتر من أي حد
قمر : انتي شوفتيها ياليل
ليل : تخيلي ومعرفتنيش .. كانت جاية توصي اسر ع صافي .. طلعت مربية اكتر بنت بتكرهني .. سابتنا علشان تربي غيرنا وتديهم كل الحب والحنان اللي احنا كنا نستحقه .. نفسي اعرف ليه عملت كدا !! انا حتي مش عارفة أكرهها انا لسه بحبها رغم اللي عملتوا
قمر : اوعي تكرهيها ياليل .. ماما كانت احسن واحدة ف الدنيا.. هي استحملت حاجات محدش يقدر يتحملها .. صحيح انا مش قادرة اعرف سبب انها تسيبنا بس انا متأكدة انها عملت كدا غصب عنها .. انا نفسي اعاتبها زي زيك بس عمري ماافكر اكرهها .. وانتي كمان ياليل اوعي تكرهيها ياحبيبتي ..
ليل : حاضر ياقمر
قمر : في حاجة كمان عاوزة اقولك عليها بخصوص ابونا
ليل : ايه هو كمان طلع عايش
قمر : لا هو مات
ليل : عرفتي منين
قمر : من استاذ احمد
ليل : استاذ احمد ايه علاقته ب بابا ؟
قمر : هحكيلك …
_____________________________
سائر بعصبية : ممكن افهم ايه اللي حصل دااا .. انت ازاي تعمل كدا
فاروق : وطي صوتك وانت بتكلمني
سهر : اهدوا ياجماعة انا مصدقه صافي خدت المهدأ ونامت .. اهدوا وفهموني ايه حصل
سائر : قولها عملت ايه .. قولها ازاي بوظت فرحت ابنك
فاروق : انا بقولك وطي صوتك .. وبعدين انا مبوظتش فرحتك .. انا قولت بدل الفرحة تبقا اتنين .. اختك كمان من حقها تفرح
سائر : انت كدا بترخصها مش بتفرحها
فاروق : قطع لسان اللي يقول ع بنتي كدا
سائر : واللي انت عملتوا دا اسمه ايه .. رايح تطلب ايد اسر ليها وتقول مش بترخصها
سهر بصدمة : اييه !
فاروق بتوتر : انا معملتش حاجة غلط .. هما بيحبوا بعض ليه لا
سائر : انتو مصدقين نفسكم .. اسر مبيحبهاااش افهموا بقا .. بنتك محتاجة تتعرض ع دكتور نفسي .. اللي صافي في دا مش طبيعي
فاروق: اخررس انا بنتي زي الفل .. انت اللي اناني مش بتحب غير نفسك وبس
سائر : الانانية اللي انتو عملتوها .. بوظت فرحتي وضيعت مني الحاجة الوحيدة اللي صح ف حياتي واللي بتفرحني .. بسبب انانيتك .. طول عمرك تعمل الي انت عاوزه مش اللي انا عاوزه .. بتفضل صافي عني بوظت فرحتي علشان ترضيها بحاجة مش عاوزها اصلا … بس انا مش هسيب نور مهما حصل .. واه انت بالي بتعملوا دا مش بترضي صافي انت بتدمرها .. عن اذنك
سهر : معلش يافاروق .. دا اكيد شيطان ودخل بينكم متزعلش ياخويا ياحبيبي
فاروق : روحي روحي مش عاوز اشوف حد قدامي رووحي
سهر : حاضر
ماشية بتكلم نفسها : يخربيتك يابت ياصافي بقا جنانك يوصلك تبوظي فرحة اخوكي .. ونبي كان عندي حق لما قولت ابدء بيكي .. انتي لو اتسابتي شوية هيبقا عندنا اتنين فاروق مش واحد
______________________
قمر : هو دا كل اللي حصل .. انا مردتش اقولك ف الأول علشان مكنتش عارفة اذا كنت هاخد الفلوس دي ولالا.. بس اكتشفت اننا محتاجينها .. احنا مبقاش عندنا حاجة .. وصعب ابدء من الصفر تاني
*موبايلها رن *
قمر : دا عربي
ليل: عربي هيكلمك ليه
قمر : اصل انا كنت طالبة منه حاجة .. استني ارد
الو .. ياعربي .. ازيك ياخويا عامل ايه
عربي : الحمد الله ياقمر .. مال صوتك ياقمر انتو كويسين
قمر : ماليش .. احنا كويسين كلنا .. المهم قولي عملت ايه ف اللي طلبته منك
عربي : لقيتلك شقة حلوة اوي وجاهزة من مجاميعه .. وف منطقة نضيفة .. بس تمنها غالي حبة
قمر : متشغليش بالك بالفلوس ياعربي .. المهم هنروح نشوفها امتا
عربي : من بكرا لو عاوزة ..
قمر : طب حلو اويي .. بكرا تعدي عليا ف الفيلا تاخدني نروح نشوفها والي فيه الخير يقدمه ربنا
عربي : ان شاءالله بكرا الساعة 5 هكون عندك
قمر : ماشي ياخويا هستناك .. سلام سلام
ليل : في ايه يا قمر خير
قمر : اصل انا كنت موصيه الواد عربي يشوفلنا شقة حلوة كدا علشان ننقل فيها وهو لقالي واحدة وهنروح نشوفها بكرا
ليل : بجد .. طب انا عاوزة اروح معاكم
قمر : ومين يقعد مع فتون .. خليكي انتي متقلقيش هختار حاجة نضيفة
ليل : ماشي
كنزي : ممكن ادخل
قمر : تعالي يا حبيبتي اتفضلي
كنزي : تونة عاملة ايه دلوقتي ياقمر
قمر : الحمدالله ع كل حال .. هي نامت دلوقتي ان شاءالله تصحا كويسة
كنزي : ان شاءالله
قمر : طب اسيبكم تقعدوا مع بعض وانا هروح للاستاذ احمد .. عينك ع فتون ياليل
ليل : حاضر
ليل: مالك ياكنزي شكلك مضايقة
كنزي : بتصل بحازم من بدري مش بيرد عليا
ليل : يمكن مش فاضي يرد
كنزي : لا هو المفروض خلص شغله ..
ليل : يمكن روح نام
كنزي : مش عارفة بس قلقانة
ليل : طيب بقولك ايه ماتكلمي امه وتعرفي اذا كان ف البيت ولالا
كنزي : تصدقي فكرة استني هكلمها
ليل : ها ردت
كنزي : لا لسه بيرن .. اهي .. الو .. أيوة ياماما
فريال : الوو .. مين معايا
كنزي : انا كنزي
فريال : اااه كنزي .. ازيك ياحبيبتي
كنزي : انا كويسة الحمدالله ياماما .. حضرتك عاملة ايه
فريال : الحمدالله ياحبيبتي بخير ..
كنزي : يارب دايما ياماما .. هو حازم عندك ف البيت
فريال : حازم.. يعني كنتي بتتصلي تسألي ع حازم مش عليا
كنزي بتوتر : لالا طبعا ازاي انا كنت بتصل أسأل عليكي انتي .. ماهو انا لو عاوزة حازم اكيد هكلموا هو
فريال : ماهو علشان نايم ومبيردش عليكي قولتي تكلميني انا تعرفي مني
كنزي : لالا حضرتك فاهمة غلط خالص .. انا كنت اقصد
فريال : لا قصدك ولا مقصدكيش خلاص .. هو نايم لما يبقا يصحا تكلميه .. سلام
ليل : في ايه مالك
كنزي : قفلت السكة ف وشي
ليل : دي ولية قليلة الذوق بصحيح
كنزي : اعمل ايه دلوقتي.. اهي زعلت ومدتنيش فرصة ارد .. انا خايفة حازم كمان يزعل مني .. ياريتني مااتصلت
ليل : يزعل منك ليه انتي معملتيش حاجة غلط .. الحق عليكي انك بتطمني عليه يعني ..
كنزي : طب اعمل ايه دلوقتي
ليل : متعمليش حاجة مش اطمنتي ان هو نايم .. هو لما يصحا هيكلمك من نفسه .. وشوفي بقا هي هتحكيلوا ولالا
كنزي : حاضر
____________________
قمر بتخبط ع باب المكتب : ممكن ادخل
احمد : اتفضلي يابنتي
قمر : انا جاية اعتذر عن اللي حصل انهاردة بسببنا .. وبوظنا فرحتكم .. اوعدك مش هتتكرر تاني
احمد : فرحة ايه بقا مافيش فرحة اصلا .. انتي مالكيش ذنب ف حاجة
قمر : يعني ايه الكلام دا .. مش قراية فاتحة نور كانت انهاردة
احمد : الموضوع انتهي من قبل مايبدأ
قمر : ايه الي حصل بس
احمد : فاروق بيه طلب ايد نور لسائر واسر لصافي .. يا كدا يابلاش .. قولنا بلاش
قمر : لا حول ولا قوة الا بالله .. طب وذنب نور وسائر ايه بس .. يبوظ فرحة ابنه كدا
احمد : علشان كدا بقولك انتي مالكيش ذنب .. بل بالعكس بسبب اللي حصل لتونة دا كريم اتكلم .. ودي احسن حاجة حصلتلي من وقت موت امهم
قمر : ربنا يرحمها يارب … المهم نور عاملة ايه دلوقتي
احمد : ان شاءالله تتجاوز الموضوع زي مااتجاوزته قبل كدا
قمر : باذن الله ..
احمد : خير ياقمر انتي كنتي جاية تقولي حاجة
قمر بتوتر : لا مش وقته بقا
احمد : ايه اللي بتقولي دا بس ياقمر .. انتي تقولي اللي عاوزه ف اي وقت .. خير محتاجة حاجة
قمر : لا الحمدالله مستورة .. انا بس كنت خليت حد يشوفلي بيت كدا ليا ولاخواتي احنا تقلنا عليكم اوي
احمد : متقوليش كدا انتو بقيتوا من العيلة خلاص .. المهم انتي سامحتيه
قمر : مكدبش عليك يااستاذ احمد . . انا مش هقدر اسامحه بسهولة كدا
احمد : سامحيه يابنتي .. ابوكي كان ندمان آخر مرة شوفته .. ياريتك كنتي شوفتيه ساعتها
قمر : حاضر هحاول .. ربنا يرحمه بقا .. المهم انا كنت جاية اخد موافقتك بس ..
احمد : لو دا هيريحكم انا مش هعترض .. بس افتكري ان البيت دا مفتوح ليكم ف اي وقت تحتاجه حاجة انا موجود
قمر : ربنا يخليك يااستاذ احمد ويديك ع قد طيبتك دي .. يلا استأذن انا
احمد : اتفضلي يابنتي
____________________
سهر ف العربية سرحانة وبتفتكر
فلاش باك ●

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية قمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى